טיפ רכיבה: אוסף עצות מועילות לרכיבה בגשם
החורף משפיע על מכלולי האופנוע, איכות הדרך, הראות, גוף הרוכב ותגובותיו, כמו גם על המשתמשים האחרים בכביש (נהגים, הולכי רגל וכו') - כתוצאה מכך אנחנו מחויבים לשינוי בהרגלי הרכיבה. משה פרחי, מאמן הרכיבה שלנו אסף עבורכם מספר עצות לימים הגשומים
החורף משפיע על מכלולי האופנוע, איכות הדרך, הראות, גוף הרוכב ותגובותיו, כמו גם על המשתמשים האחרים בכביש (נהגים, הולכי רגל וכו') - כתוצאה מכך אנחנו מחויבים לשינוי בהרגלי הרכיבה. משה פרחי, מאמן הרכיבה שלנו אסף עבורכם מספר עצות לימים הגשומים
רכיבה בגשם יכולה להיות כיף גדול, כשנערכים לכך בהתאם, אך גם מסוכנת יותר. הכניסה למוד רכיבת חורף היא הדבר החשוב ביותר כאשר רוכבים על כביש רטוב. חובה לחזור ולשנן כי אין מדובר בקיץ, האחיזה מוגבלת, הראות נמוכה יותר, והנראות לכלי רכב אחרים פחותה. אבל למרות שלא מדובר ברכיבת קיץ, עקרונות הרכיבה אינם משתנים אם כי מתחדדים: תכנון המסלול, חלוקות תפעול, מבט רחוק לפנים, תנוחת רכיבה נכונה ועוד ועוד - תופסים גם בחורף. ההתנהלות בחורף דומה לשירו של אריק אינשטיין "מה אתה עושה כשאתה קם בבוקר..." - גם בחורף עושים "את אותם הדברים - אבל לאט"!
ראשית נמליץ להימנע ככל הניתן מרכיבה בגשמים הראשונים - לפחות עד שיישטפו הכבישים מכל הלכלוך שהצטבר במהלך הקיץ (שמנים, אבק וכו'). זה נכון גם בחורף, כשיש הפוגות של מספר שבועות בגשמים. רכבו לאט (!) הדינאמיקה בכביש משתנה ברכיבה בחורף על כביש רטוב: אחיזת הצמיגים נמוכה יותר, הבלמים יעילים פחות, מרחקי הבלימה גדלים, יכולת התאוצה קטנה, הראות פחות טובה ועוד ועוד. לכן מומלץ (מאוד) לרכוב יותר לאט! חורף - ובטח כביש רטוב - אינם הזמן והמקום להפגין ביצועים ולעשות רושם על העוברים ושבים (או, במלים אחרות, זה לא הזמן לווילי או סטופי וכו').
חובה להגדיל (מאוד) את רזרבות הבטיחות: שמרו יותר מרחק (לפחות שלוש שניות), באופנועים ללא ABS השתמשו בתבונה בבלמים והימנעו מלהתנפל על הבלם הקדמי. באופנוע עם ABS, ניתן לבלום גם בעוצמה חזקה ללא חשש, אולם עדיין מרחק הבלימה יהיה ארוך יותר מאשר בכביש רטוב.
התמקמו חכם יותר בנתיב הנסיעה - ודאו כי הנהגים בכלי הרכב סביבכם מודעים לקיומכם. שמרו על ערנות גבוה מהרגיל והיו מוכנים לשינויים.
סגלו סגנון רכיבה חלק יותר ואלים פחות; יש לתכנן טוב ומוקדם יותר את פתיחות המצערת, את הבלימות ואת הפניות. תפעול גס יביא אתכם תוך זמן קצר לבדוק את איכות האספלט ועומק המים מקרוב.
הקפידו על כך שמשתמשים אחרים בכביש יוכלו לראות אתכם היטב: אור דולק, קסדה וביגוד בהיר עם מחזירי אור. למרות זאת, הניחו תמיד שנהגי המכוניות אינם רואים אתכם - ולכן לא יפעלו 'לטובתכם'.
התייחסו לכל שלולית בחשדנות (מתחת לכל שלולית נמצא בור), גם אם מדובר בכביש המוכר לכם היטב - צפו לסחף, לאבנים ולשאר מפגעים (אפילו כרישים…). שלוליות עמוקות עשויות לגרום לשינויי כיוון אם אתם מגיעים אליהן מהר מדי; השתדלו להתרחק מהתנועה סביבכם ככל האפשר בשעת חציית שלולית (זה לא נעים לחטוף שפריץ לפנים).
כשהגשם פוסק הרסס העולה מכביש רטוב פוגע בראות: אל תתקעו מאחורי מכוניות - ובטח שלא מאחורי אוטובוסים או משאיות. לבשו כפפות חורף שיבודדו מהקור ומהרטיבות ויאפשרו ניגוב יעיל של המשקף. הקפידו שהמשקף יהיה נקי ככל שניתן.
היזהרו בצמתים! האספלט לפעמים רווי שמן ולכלוך והסימונים על הכביש - ובראשם מעברי החצייה - חלקים מאוד. גם אחיזת הנעל/מגף נחותה, שימו לב כשאתם עוצרים על מעבר חצייה. עצרתם? ודאו שהרכבים שמגיעים מאחוריכם עצרו גם הם. צמתים הם תמיד מקור לפורענות, ובחורף ביתר שאת!
הכינו 'תוכנית גיבוי' לכל צרה שלא תבוא: תוכנית זו משתנה ללא הרף, כפי שהתוכנית המקורית שלכם (זו שעל פיה אתם רוכבים בשנייה הנוכחית) משתנה. כל פעולה שבחרתם לבצע (האטה, האצה, עקיפה, החלפת נתיב וכיו"ב) חייבת להיות מגובה על-ידי תוכנית חלופית, שתיכנס לתוקף בשבריר השנייה שבו התוכנית המקורית לא תוכל לצאת לפועל.